neděle 22. května 2011

Výběr kola není vůbec jednoduchý

Dlouho jsem přemýšlel o tom, že si jednou koupím pěkné horské kolo, ale pořád jsem se neodhodlal k tomu, abych tuto myšlenku uskutečnil. Důvodem byl malý nájezd kilometrů za rok a s horským kolem do 15 000,- Kč jsem se nemohl smířit. Chtěl jsem úplně jinou „ligu“ v nejlepším poměru cena/výkon/váha. Hlodalo mě svědomí, všichni mí přátelé mají povětšinou horské či trekkingové/crossové kolo, a tak jsem byl se svou silničkou odkázán jen pro kvalitní asfaltové či betonové cesty a ježděním o samotě, bez přátel. O výjezdu do terénu jsem mohl jen snít. To se teď ale změnilo, především díky tomu, že kolo se mi stalo zároveň dopravním prostředkem po Praze.

Za půl roky cesty bádání, vybírání a přemítání jsem si konečně vybral důstojného „bajka“, ale vůbec to nebyla jednoduchá záležitost. Můj požadavek na kolo byl především o váze a rychlosti, což horské kolo „za rozumnou cenu“ nesplňuje, proto jsem se vydal do mnoha cykloservisů a začal se ptát. Bohužel dostal jsem spousty různorodých odpovědí, na které vyvstanuly další otázky a já se začal ztrácet, protože výběr kola se mi nezačal zúžovat, ale rozšiřovat a v tomto segmentu jsem naprostý laik.

Od prodejců jsem dostával různé otázky, na které jsem po nastudování několika materiálů na Internetu dával podobné odpovědi, a tady je Vám v ucelené podobě nabízím:

1) Po jakém povrchu budete jezdit a kolik kilometrů najedete za rok?
Budu jezdit do práce a z práce především po stezce, asfaltu, dlažebních kostkách, pokud možno celoročně, občas chci jezdit do terénu do lesa (lesní cesty, louky), takže v podstatě univerzální využití, všehochuť. Očekám ale, že 70 % až 90 % bude po asfaltu, zbytek bude terén. Před tím jsem jezdil málo, momentálně očekávám roční nájezd kolem cca 5000 km.

2) Jaký typ kola byste chtěl?
Chtěl bych pravděpodobně treka/crosse, protože je za zajímavou cenu, má úzké pláště, pojede tudíž rychleji než horské kolo. Cena do 30 000,- Kč. Líbí se mi německá značka Cube a jejich crossová kola.

3) Proč nechcete horské kolo?
Myslím si, že cross bude rychlejší, cenová relace horských kol, které se mi líbí, jsou minimálně o 10 000,- Kč výše. Jsem limitován cenou.

Ale jak je to ve skutečnosti? Horské kolo může být rychlejší než trekkové/crossové, záleží na obutí. Pokud dáte na horské kolo tzv. slim (úzké) pláště, máte z horského kola v podstatě trekkingové, a zároveň univerzálnější využití kola, protože jej v případě potřeby přezujete na silnější pláště a vyrazíte v pohodě do terénu. Pokud nechcete přehazovat pláště, můžete si dokoupit další dvě samostatná kola, ale kdo by to vlastně dělal, nebo ne?

Dnešní crossová kola jsou vpředu vždy odpružená, vzadu žádnou odpruženou vidlici nemají. U horských kol existují dva typy odpružení, buď pouze přední odpružení, tzv. hardtail, anebo celoodpružené (vpředu i vzadu), tzv. full, přičemž zadní odpružení vidlice může mít několik variant uložení podle pozice pružiny a rámu (zjednodušeně se dá říci, „téměř vodorovné nebo svislé“ zadní odpružení).

Kolem 30 000,- Kč se dá sehnat kvalitní crossové kolo, u horského kola by to chtělo kolem 40 000,- Kč, což se mi zrovna dávat nechtělo. A to se bavíme o horském kole typu hardtail, tedy „jen“ s pohyblivou přední vidlicí. Celoodpružené horské kolo díky nižší váže vyžaduje ještě o něco více peněz, a to jsme už na cenovce okolo 50000,- Kč a více. Pokud bych takové kolo chtěl, byl mi doporučen zimní výprodej zásob, kdy se dají sehnat mnohdy taková kola i za třetinovou cenu od té původní. Ale já tak dlouho čekat ve finále nechtěl!

Celoodpružené horské kolo se hodí dobře na krkolomné sjezdy a výjezdy v těžkém terénu, mnohým jezdcům nevyhovuje, že se s nimi „sedlo houpe“ a mají raději hardtail, tedy horské kolo s odpruženou přední vidlicí, které má v podobné cenové relaci lepší komponenty než full a je hlavně lehčí, obvykle o cca 1 kg a více. Hardtail se tudíž hodí spíše do méně těžkého terénu, člověk si s ním asi tolik nedovolí, jak s celoodpruženým horským kolem v těžkém terénu, ale z pohledu využití kola po asfaltových cestách, lesních loukách bude vhodnější hardtail než full a zároveň bude hardtail i rychlejší, pokud se nebavíme o vrcholných modelech.

Krosové kolo jsem chtěl maximálně do 12 kg váhy a výběr z různých typů značek byl celkem jednoduchý, většinou to byl nejvyšší nebo druhý nejvyšší model z této řady, ať už se jedná např. o Author, Cube, Ghost, Focus, Merida, Pells, Scott, Spyder, Trek apod. Byl jsem samozřejmě limotován cenou, komponenty byly vesměs totožné, někde byla lepší vidlice, jinde zase přehazovačka, nebo brzdy, rám byl vždy hliníkový, karbon byl v úplně jiné cenové relaci.

Nevím, jak vy, ale já se s postupem času začal v takovém přehledu tak trochu ztrácet. A to jsem se nedostal k samotným vidlicím. Občas jsem si v tom cyklosportu připadal, že na mě mluví cizím jazykem, zvláště když se mluvilo o „foxových vidlicích“ (co má liška společeného s koly?), tak jsem asi koukal dost divně, a přemýšlel jsem, jestli si ze mě někdo nedělá srandu, když ví, že tomu moc nerozumím. :) Prodejci mluvili o tom, že existují horská kola s velkými ráfky, 29″, které mají lepší průchodnost terénem a budou i rychlejší. A když jsem se dozvěděl, že dnešní horská kola mají i 30 převodů, byl jsem jako Alenka v říši divů. A nejtěžší kalibr a úder přišel tehdy, když se mi jeden prodejce začal ptát, po jaké to přesně trase jezdím, když chci pořád tu rychlost a myslím si, že dnešní horská kola jezdí pomalu. Mám silniční kolo 15 let staré, těžké, s hladkými 2 cm plášti (maximum, které jde do silniční vidlice mého kola dát) kvůli dlažebním kostkám, abych co nejvíce minimalizoval, že na nich někde „spadnu“, zvlášť když mám ještě nášlapy. Prodejce má poměrně nového horského „bajka“ s 4 cm teréními plášti a z 90 % jezdí shodnou trasu jako já. Se závodkou to zvládnu za 46 až 50 minut, on to zvládne za 40 až 45 minut, kdyby jel na krev, s menšími plášti, tak možná i za 35 minut. Tak tomu říkám masakr a zcela to změnilo můj komplexní náhled na dnešní horská kola. Technika jde prostě neustále dopředu a já se svým silničním kolem, závodkou, jsem bohužel už na limitu, rychleji mi to nepojede a zbytečně se dřu, kolo je těžké. Sice jsem dost rychlý na asfaltové stezce, ale jakmile přijde dlažba, horší povrch asfaltu, ztrácím zatraceně rychle rychlost díky příliš úzkým plášťům, zpomaluji, zatímco horské kolo jede „v klidu“ dál, o kopcích ani nemluvě.

Byl jsem pořád přesto odhodlán jít do crossového kola (z finančních důvodů), ale několik známých, pak i prodejců mě tak nahlodalo, že ve finále jsem zvolil klasické horské kolo typu hardtail s kvalitními komponenty, které váží 11,5 kg bez šlapek, blatníků a dalších nezbytností pro celoroční využití kola, které se mi stane, jak tréninkovým partnerem, tak i cestovním prostředkem po Praze při mých cestách necestách do práce a z práce nejen po „vltavské stezce“ a ještě za poměrně přijatelnou cenu v rámci daného segmentu. Zbývá mi ještě dokoupit nášlapy, tretry, počítač, blatníky, helmu, popř. světla a užší pláště a mohu vyrazit konečně do akce. A už ne jen po asfaltu, konečně také můžu do lesa, hurá, daleko od aut a relativně od lidí, pojedu si v klidu, budu slyšet jen můj dech a mp3 přehrávač; co Vám budu povídat, otevírá se mi nová úroveň mých jízdních zážitků plná adrenalinu a endorfínů a toužím si ji vychutnat a v neposlední řadě, mohu začít jezdit s přáteli!

5 komentářů:

  1. Nadhera :) A koukam, ze tam tu lisku nakonec ma, co? :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jo, má, všimla sis dobře. :) Harry

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj,
    nedávno jsem řešil podobný problém, nakonec jsem taky kopuil klasické horské kolo, konkrténě Author Impulse. Vyšel mě ještě o pět tisíc levněji a zatím kolo slouží jak má, i když ten největší sezonní zápřah ho ještě čeká.

    OdpovědětVymazat
  5. Přemýšlím o kole na zakázku, je to vhodnější z pohledu zdraví a pohodlnosti než klasické kolo z obchodu?

    OdpovědětVymazat