pondělí 25. dubna 2011

Není jízda jako jízda

Po dlouhé zimní běžecké sezóně jsem se rozhodl na chvíli pověsit běhání na hřebíček a začal jsem se věnovat opět cyklistice. Nevím, čím to bylo, ale prostě jsem to tak cítil. Nohy byly už unavené a bolavé z toho běhání po sněhu, asfaltu, ledu a tělo si říkalo o delší odpočinek. Občasné běhání „dvacítek“ do práce a z práce během zimní sezóny bylo sice pocitově docela super, ale už to chtělo nějakou změnu, a to cyklistickou.

Důvodem bylo jarní počasí a vyšší teploty v únoru, březnu a dubnu, které k vytáhnutí kola jen a jen nahrávaly. Ráno byla ještě zima a teploty často kolem plus minus nuly, ale odpoledne už bylo krásných deset stupňů. Bohužel to vyžadovalo kompromis ve stylu oblékání na kolo: ráno do práce jsem jezdil dost oblečený, aby mi nebyla zima – mám prostě rád teplo – a kvečeru, protože jsem měl obvykle naplněný batoh vším možným a nemožným, jsem jel stejně navlečený zpátky.

Lidé se občas otáčeli nebo se divně dívali, proč jezdím „v takovém teple“ oblečený jako na zimu, zvlášťě když jsem měl na sobě přes pusu i roušku, kterou jsem později vyměnil za kuklu Moira pod helmu. Ti lidé, co jsem pravidelně ráno na svých cestách potkával, se jen pousmáli a zdravili, věděli, že nejsem úplně sváteční jezdec, ale pracovní jako oni a že ráno je prostě ještě slušná zima. Já si toho moc ani nevšímal a odpolední návraty domů z práce jsem bral jako oddychovku, někdy jsem se kochal přírodou, jindy jsem to nevydržel a poslední úsek domů jsem trošku do toho šlápnul a zrychlil. Ráno do práce jsem to jezdil za cca tři čtvrtě hodiny, kvečeru za cca jednu hodinu. Tělo si plnými dávkami užívalo endorfínů a zážitků, obzvláště kvečeru za vyšších teplot, smál jsem se na všechny v podstatě jako malý kluk, co vidí pod Vánočním stromečkem pro sebe kupu dárků. Bohužel to nemohl nikdo vidět, když mám na sobě roušku a pak kuklu. Pamatuji si na první jízdu na kole venku, kolo bylo „vytuněné“, takže se mi jelo úplně samo, prostě nádherný pocit, rád na to vzpomínám ještě dnes a jsem velice překvapený, že ten zážitek neodezněl hned třeba po týdnu.

V minulém roce jsem skončil cyklistickou sezónu v zimě nehezkým pádem z kola a kolo potřebovalo na některých místech opravit, aby bylo opět bezpečné a plně funkční. Než jsem začal jezdit na kole, musel jsem si ho nechat odborně připravit, takže jsem párkrát navštívil cykloprodejnu a servis Rideko a při té příležitosti začal přemýšlet o novém kole. Bádal jsem asi tři týdny na Internetu a v různých katalozích cyklistických firem a nevím dodnes, zda mám uspokojivou odpověď na to, co chci. Vlastně já to vím přesně, ale potřeboval bych ve finále kola dvě, což z finančních důvodů momentálně nejde. Vidím to na krosové kolo – ideální do Prahy na cesty do práce/z práce a univerzálnější horské kolo typu hardtrail do pražských lesů a na Šumavu, první od firmy Cube, u druhého mám favoritů více (Focus, Haibike apod.), takže jsem ve fázi vyčkávání, v zimě ty kola určitě půjdou dolů, jak mě přesvědčoval prodejce a při tom se zmínil, že mi uniklo nové „zimní horské kolo“ s přijatelnou třetinovou cenou oproti původní. Stane se, měl jsem občas zaběhnout i do Rideka. Uvidíme, zda to bude stejné i tuto zimu a bude dostatek slev. Pravděpodobně mě čekají kola dvě, krosové koupit na jaře a na horské si počkat v zimě…

Moje nadšení mělo bohužel i své negativní stránky, protože jsem začal cyklistickou sezónu hodně brzo, rýma nenechala na sebe dlouho čekat, pořád jsem smrkal a tělu se rozhodně nelíbilo, že ráno jede v zimě a pozdě odpoledne, kvečeru jede zase v teple, výkyvy teplot byly velké. Pak se nám k tomu změnil ještě čas a hlava se začala hodně bránit. Najednou se mi objevila chuť na běhání, tělo si zastesklo, ale počasí tomu evidentně nepřálo. Řekl jsem si „ještě ne“. Znovu běhat jsem začal tedy až minulý týden.

Běhání je super, to víme, ale proč si to nezpříjemnit a neokořenit ještě jízdou na kole, tak jak jsem byl zvyklý to provozovat minulý rok. Ve čtvrtek 21. dubna jsem přijel z práce na kole, rychle jsem se převlékl a běžel lesem do Jíloviště a zpátky. No, byl to masakr, nohy si rychle vzpomněly, co je čeká, ale horní polovina těla trošku protestovala, především plíce a břicho. Jo, přibral jsem, to si musím říci, takže jsem se pomaličku sunul jak lokomotiva, ale rozhodl jsem se, že to nevzdám a do cíle (domů) jsem za jednu hodinu padesát minut konečně dorazil. Tentokrát jsem byl šťastný, že jsem na konci běhu.

Moje tělo ví, že ukládat si tuky pro strýčka Příhodu je zbytečné, protože příště ho čeká to samé a mohlo by začít znovu supět, a to nechce, zvláště když si zahrávám tak trošku i z dehydratací těla, ale jedno důkladné napití před během mu prostě musí stačit, minulou sezónu jsem to tak praktikoval i na dvacítku, tak dvanáctku v terénu musí vydržet také.

Ne, dělám si legraci, ale sluníčko, málo vody a euforie udělaly své a vzdálenost, která mi minulou sezónu nedělala problémy při velkých vedrech, opravdu piju jen před během, mě tentokrát dostala. Doběhl jsem, to ano, ale ten čas díky dehydrataci mluví jasně. Kdybych si dal šest kilometrů, udělal bych líp, ale to bych nebyl já, trasa běhu do Jíloviště skrz les je prostě nádherná a nenechá Vás jen tak s myšlenkou, že prostě do toho Jíloviště nedoběhnete.

Bylo to první běhání po delší době, takže mi bude chvíli trvat než se do toho znovu dostanu, sice jsem týden před tím lehce běžel pět kilometrů se psem, ale to byl povrch asfalt, štěrk a téměř rovina, takže to šlo v pohodě. Abych si skutečně doplnil kombinaci tréninku kolo – běh, rozhodl jsem se vyjet si o tomto víkendu na bruslích do nedaleké vesničky, dvě třetiny trasy byly po stezce, poslední byla po silnici, kde ale moc aut nejezdí.

Problém ve finále nebyly ani brusle, ani silnice, protože trošku jsem se toho provozu bál, ale zpáteční kopce z té vesnice. Byl to sešup několikanásobný a adrenalin jsem měl hodně vysoko, stačila jedna větší díra v silnici a mohl jsem být někde rozpláclý, v jedné fázi se prostě nedalo nic dělat, než to „pustit“ a „modlit se“, protože myšlenka na brzdění by byla asi cestou do pekel. Ne, tenhle zážitek nechci znovu zažít a dosud přemýšlím, kde jsem sebral vůbec tu odvahu takové kopce sjet. Pravděpodobně za to může ten adrenalin. Pochopil jsem, že na tak velké rychlosti moje kolečkové brusle stavěné nejsou, vibrace z toho kopce při té rychlosti jsem pořádně cítil na celém chodidle a doufal jsem, že brusle vydrží. Vydržely!

První kopec dolů mě informoval o nové zkušenosti: vibrace v chodidlech. Je to hodně nepříjemné. U druhé části kopce jsem nespěchal, protože jela zrovna auta, takže jsem se rozhodl cca dvacet vteřin odpočinout, aby se mi už tolik nohy neklepaly a chodidla si od těch vibrací odpočinula. Bylo tu menší stoupání, takže jem si odpočinul. Před tím jsem vyzkoušel i styl brždění, který jakž takž fungoval, ale pryž už byla dost ogumovaná, jak jsem shledal, na nohu budu muset hodně tlačit rukou, aby brždění nějak fungovalo z následujícho klesání. Trošku jsem se toho bál… a bál jsem se oprávněně.

Nechal jsem projet auta, podíval se ještě pro jistotu, zda nejede žádné auto za mnou a že neslyším, spíše nevidím ani auto přede mnou, jak jsem tak mohl dohlédnout dolů (samozřejmě, že jsem měl na uších sluchátka a mp3 přehrávač v kapsičce od tříčtvrťáků, k tomu tričko a batoh na zádech a chrániče kolen, loktů, rukou).

Všechno kolem mě na chvíli utichlo (připadalo mi to jako zpomalené scény z Matrixu), díky bohu za ten adrenalin, a já se plně věnoval jízdě na bruslích. Je to paradox, ale neslyšel jsem ani hudbu v uších, jak jsem byl koncetrovaný na následující sjezd a nedovedu to pořádně pochopit, jak je to možné. Pomalu jsem se vrhnul do esíčkovitého prudkého klesání. Brzdil jsem do půli zatáčky, tlačil jsem na pravou nohu na špalík s pryží, pak už to nemělo smysl, protože se to šíleně rozjelo a mohl bych ztratit rovnováhu, přestal jem úplně brzdit a věnoval se koordinaci pohybů. Nemůže to být těžké, jeď jako na lyžích nebo na motorce, prostě se nakláněj! Těžké to opravdu nebylo, ale zjistil jsem, že tyhle kopce se prostě pomalu sjet nedají. Sakra. Nová zkušenost: ve větší rychlosti prostě musím jet v předklonu jako v klubíčku, když sjížďím na lyžích svah, protože brzdit roztaženýma rukama, trupem a mít postavu klasicky zvedlou nejde, to by byla cesta do pekel. Dobře, malinko se předkloním, nakláním se doleva, abych přenesl v zatáčce těžiště a mám zatáčku za sebou. Paráda! Jenže ono to jede mnohem rychleji (je to logické, jsem přeci v tzv. vajíčku, co se divím). Do očí a kolem nich se mi hrnou úplně slzy, jak mi ten vítr na ně „tlačí“, není ale čas to řešit a vůbec na to myslet. Vibrace, které citím v chodidlách, jsou dvojnásobné oproti minulému kopci. Je to způsobeno i tím, že asfalt není dokonalý a jsou tu různé malé prohlubně a rýhy. To mi nepřidává na dobrém pocitu z jízdy, ale už tu mám další problém. Zatáčka na opačnou stranu je přede mnou a jede to hodně rychle, dokonce to ještě zrychluje. Ježíši, snad to přežiju. Snažím se v té rychlosti „stát“ na bruslích co nejlehčeji, terén asfaltu není vůbec rovný a nerad bych vjel do nějaké díry, to by byl konec. Očima poměřuji travnatý příkop a stromy kolem klesající silnice, jestli to náhodou nemám rovnou zabalit a raději spadnout. Ne! To je blbý nápad. I kdybych se na ten pád připravil, špatně bych dopadnul. „Letím“ dál a druhou zatáčku mám za sebou. Kopec už tolik neklesá a já se mohu zvednout z vajíčka a pár vteřin si odpočinout. Předjíždí mě tři auta s nechápavými výrazy v očích spolujezdců. Já nechápu také, ale co mám dělat, už jsem nastoupil do vlaku, který se pořádně rozjel a nemohu jen tak vystoupit, jestli si nechci nabít pusu. Opět tlačím rukou na nohu a přibržďuji, počkám, zase tlačím na nohu a brzdím, je to takové jednoduché ABS a docela to funguje, opět popadám dech a odpočívám.

Přede mnou se otvírá úchvátný pohled na předposlední přímé závěrečné klesání. Tenhle kopec je nejprudší a já ani nechci přemýšlet, co mě čeká. O dírách a rýhách na silnici ani nepřemýšlím. Teď bych mohl ještě zkusit „padnout do příkopu“, nemám takovou rychlost jako v esíčku, nebolelo by to tolik, ale zrovna jede další auto. Nechávám ho předjet a svou šanci promarním, žádný příkop nebude. Nerad začínám předklon a jsem opět ve vajíčku. Ježíši, to je šílené. Jedu rychle jako na kole, jenže já jsem na bruslích s čtyřmi malými kolečky. Opět silný protivítr, přes slzy v očích toho chvílemi ani moc nevidím a jedu po paměti. Spatřuji pár rýh, děr a nerovností v asfaltu přede mnou, nedá se nic dělat, musím je projet, snažím se v té rychlosti nadlehčit, moc mi to nejde, rychlost je taková, že ani nezaznamenám, že tam nějaké díry byly. Frčím dál a srdce mi hrozně buší a zároveň se mi snad i svírá, je mi úzko, ale jsem už (nebo teprve?) v půli kopce. Musím vydržet. Vibrace v chodidlech nevnímám, řeším spíše koordinaci a díry na silnici, nic víc nestíhám, mozek nestíhá. Pořád v uších neslyším žádnou hudbu, ale ona ve skutečnosti hraje! Jak to? Kopec pomalu končí, zpomaluji a čeká mě poslední oproti těm minulým „pohodový“ kopec. Má jedno velké ALE na konci. Je tam totiž STOPka a pak je hned hodně frekventovaná hlavní silnice, kde jezdí auta dost rychle. Využívám své nabité zkušenosti jednoduchého ABS a vší silou s malými přestávkami tlačím na nohu na špalík, znovu a znovu, pochybuji, že tam vůbec nějaká pryž po těch kopcích je, neřeším to. Uvědomuji si, že mám po celou dobu sluchátka v uších a že mi v nich hraje hudba, konečně slyším nějakou hudbu. Jak to, že jsem ji před tím neslyšel? Neřeším to, koncentruji se dál na řízení.

Jsem v divné jezdecké pozici, předkloněný, levou nohu s bruslí mám vzadu, přední nohu mám natáhlou dopředu a tlačím oběma rukama na nohu nad kolenem, aby brusle se špalíkem více brzdila, snažím se i nazdvednout špičku brusle, kde je špalík, ale mohl bych ztratit rovnováhu, takže toho po chvíli nechám. Hlavu mám zvedlou, abych kontroloval očima povrch silnice. Mám radost, funguje to, ale pak se to zase rozjede. K tomu za sebou slyším další auto. Snažím se vypadat nenuceně, ale nejde to. Říkám si, že to snad neubrzdím, značka STOP se ke mně blíží, auto mě rychle předjede, ale tak blízko, že mám sto chutí mu od srdce něco říci. Zanadávám si jen pro sebe.

V poslední fázi kopce už tuším, že to prostě neubrzdím, ale já musím nějak zastavit a padat se mi nechce. Mozek mi začíná rychle znovu pracovat a já jsem sám udivený, jak dovedu vůbec v takové situaci ještě myslet. Ale je to výjimečný stav. Slyšel jsem, že ve vypjatých situacích dovede člověk podávat takové výkony, o kterých se mu za normální situace ani nezdá. Já jsem asi tohle prožíval právě teď.

Představte si silnici ve tvaru písmene T, já přijížím na bruslích z kopce z nejdelší nožičky písmene T, na konci je zmiňovaná značka STOP a musím nějak zastavit, jinak se dostanu na hlavní silnici, kde jezdí rychle auta. Až přijedu k bodu, kde se setkávají v písmenu T všechny silnice, potřebuji jet doleva.

Mozek to vyřešil za mě, během mžiku se mi to promítlo v hlavě. Jsem skoro u STOPky v bodě, kde se všechny silnice střetávají. Podívám se doprava, žádné auto, podívám se doleva, cyklista se chystá právě odbočovat z hlavní silnice směrem ke mně, rychle počítám vzdálenost mezi námi a rychlost, kterou jedu, OK, to by mohlo vyjít.

Bude to takto: podívám se za sebe, zda nejede za mnou nějaké auto, nejede, přejedu z levé strany silnice na pravou a vyjedu na té straně, kde mi teď jede cyklista. A dál pokračuji po té jeho straně, kterou cyklista přijel z hlavní silnice, nehledě na to, že hlavní silnice malinko stoupá, takže mě to přibržďuje. No, nemám štěstí!?

Cyklista odbočuje, kouká na mě trošku nechápavě a zároveň i se zájmem, co se chystám dělat, protože pomalu najíždím doprostřed silnice, znovu a znovu „abskuji“ (tlačím rukama, co se dá) a jedu směrem k němu, míjíme se o cca dva metry (nemám čas ani chuť řešit, co si o mě myslí) a já dál pokračuji po jeho straně, rychle zatočím doleva a jsem na hlavní silnici na straně, kterou přijel cyklista. Žádné auto. Mám to za sebou. Hrozně jsem si oddychl. Ještě se rychle dostat z této silnice na vedlejší, která je po padesáti metrech na pravé straně a jsem úplně v pohodě.

Na bruslích se má jezdit správně na straně, na které má jít chodec, takže jsem na správné straně, přejedu po čase silnici na druhou stranu, dostávám se na vedlejší silnici a jsem na stezce. Všechno dobře dopadlo, ale řeknu Vám, znovu to zažít tedy nechci a ani Vám to neradím. Tak tomuhle říkám zážitek na celý život a patnáct kilometrů v bruslích, na které nikdy nezapomenu.

Moje brusle K2 Moto

úterý 15. března 2011

Řešíte dilema při správném výběru Vibram FiveFingers pro běhání?

Italskou firmu Vibram, která se zabývá výrobou kvalitních podešví pro různorodé použití, nemusím nikomu z Vás pravděpodobně představovat. Pro jistotu uvedu několik informací. Jedná se o specifického výrobce, který své know-how nabízí ostatním velkým obuvnickým firmám a kteří jeho podrážky používají s původním názvem. Pro horolezectví i turistiku, do města i do lesa, všude se můžete při hledání kvalitních bot setkat s názvem podrážky Vibram; rozuměj, ostatní části boty jsou vyrobeny firmou, která využije vibramovou podrážku jako základ pro výrobu své boty a nemusí investovat technologie do vývoje podrážky.
Logo firmy

Obuvnické firmy kladou na podešev individuální požadavky a firma Vibram se jim snaží co nejlépe vyhovět. Podešev bývá pevná, se samočistícím efektem, s dlouhodobou životností díky vysoké oděruvzdornosti, dobře funkční za mokra i za sucha, univerzální apod., záleží na modelu a použití boty. Bližší informace naleznete např. zde:

2.                  http://www.prosport.cz/default.aspx?l=2&clanek=50

Proč jsem si tedy vybral článek na téma Vibram FiveFingers (bota s pěti prsty)? Odpovědí je moje vlastní zkušenost ve výběru vhodného modelu pro běhání. Podíváte-li se na Internetu na modely z řady FiveFingers, zjistíte, že se neustále rozrůstají a vybrat vhodnou obuv pro různorodé styly běhání se může stát velmi těžkým úkolem. Je zde spousta parametrů, o kterých možná ani netušíte, že by Vás měli zajímat, a já se budu snažit ukázat Vám alespoň několik svých subjektivních názorů a cest, kterými byste se mohli řídit. Upozorňuji, že vše mám zjištěno pouze teoreticky od ostatních majitelů a především od úžasně šikovného majitele a prodejce z obchodu Rejoice v Klatovech, pana Matějky (http://www.rejoice-kt.cz). Pár modelů jsem také držel v ruce nebo si je alespoň vyzkoušel na krátkou chvíli. Na své botičky ještě tak měsíc budu muset totiž počkat, až dorazí letošní várka nových Vibram FiveFingers, alespoň doufám, že dorazí!

Modely řady Vibram FiveFingers jsou pro rok 2011:

a)      Classic
b)      Classic Paillettes
c)      Classic Smartwool
d)     Sprint
e)      Sprint Coconut
f)       KSO
g)      KSO Trek
h)      KSO Treksport
i)        Flow
j)        MOC
k)      Performa
l)        Performa Jane
m)    Speed
n)      Bikila

Model Classic je prvním vyráběným modelem řady FiveFingers. Jde o minimalistický lehký model, kdy je podrážka tenká, nohy jsou v botě velmi citlivé, s jistou mírou nadnesení bych řekl, že se cítíte jako v ponožkách. Osobně jsem si tento model vyzkoušel. Nádherný pocit déjà vu. Obuv je údajně oděru-odolná a vhodná do různých terénů, rychle schne. Není to až tak pravda. Boty se perou jako normální ponožky na 30 °C a není vhodné je dávat na slunce (platí pro všechny modely). Při velmi velkém nárůstu kilometrů si dovolím tvrdit, že vydrží jednu až dvě běžecké sezóny. Na asfaltu a rovných cestách podrážka odejde po čase velmi rychle, to je nepřítel všech modelů FiveFingers, v extrémním případě se proděraví na některém z hojně namáhaných míst podešve. Model je vhodný pro běh, fitness, bojová umění, jógu, pilates a cestování. Já bych klasické FiveFingers doporučil spíše na běžeckou dráhu s tartanem, na chůzi po parcích a po městě, v tělocvičně, v lehkém terénu. Podrážka je téměř hladká, což vystihuje minimalistický pohled při výrobě této boty. Výrobce se snažil v tomto modelu co nejvíce přiblížit bosé noze, a to se mu povedlo se všemi pozitivy a negativy. Díky vykrojení boty, kdy není chráněn dostatečně nárt, lze klasické FiveFingers využívat v teplém počasí, především v létě nebo uvnitř v místnosti. Existují dámské i pánské velikosti a šest barev. Materiál svršku je z polyamidové tkaniny a podešev z gumy Vibram TC-1. Materiál obsahuje rovněž antimikrobiální mikrovlákna. Při častém použití bohužel dochází obvykle k tomu, že Vibramy mohou zapáchat. Praní je tedy na místě.
Classic

Upravený model Classic Paillettes roku 2011, pro který platí přibližně to samé, co pro model Classic. Je určen po pilates a další volnočasové aktivity. Svršek obsahuje elegantní satén v černé nebo stříbrné barvě (dvě barvy), uvnitř je kvalitní vystélka. Pro běh dostačuje “obyčejný” model Classic.
Classic Paillettes
Upravený model Classic Smartwool roku 2011 pro pohodlné cestování s velkou prodyšností proti pocení za sucha i za mokra, vysoká míra pohodlí. Materiál je z vlny, nylonu a polyesteru, 50% je z recyklovatelného materiálu, dvě barvy. Model bude vhodný v parných letních měsících, použití obdobné jako u původního model Classic.


Classic Smartwool

Modely Sprint a Sprint Coconut - výrobce uvádí, že toto je nejvšestranější model (mnohonásobné využití). Má tzv. suchý zip, který se zapíná přes nárt a je dále uchycen přes zadní část boty, přes patu. Materiál je jinak obdobou modelu Classic. Použití je vhodné pro lehký treking, lezení, vodáctví (kajak, kánoj), běh, fitness, bojová umění, jógu, pilates, plachtění, surfování, rybaření, cestování, místnost.
Sprint
Model KSO – výrobce uvádí, že tento model je vhodný do terénu, jak jsou skály, břehy řek, kde je často bláto, štěrk apod. Povrch nohy je zcela zakryt, aby se žádný kamínek nedostal dovnitř, zapíná se na suchý zip, je v různě barevném provedení od černé, šedé až modré s různými barevnými prvky. Materiál je polyamidová tkanina, oděru-odolná, podešev je značena pod obchodním názvem Vibram TC-1 a z “gumy”. Bota uvnitř obsahuje ochranu proti mikrobům. Použití je vhodné pro lehký treking, horolezectví, vodáctví, běhání, fitness, bojové sporty, jógu, pilates, rybaření a cestování.
KSO
Model KSO Trek – limitovaná edice modelu KSO z velmi kvalitní klokaní kůže (jemná, ale odolná se zachováním velké prodyšnosti), se 4 mm podrážkou s většími vzory pro použití do terénu (lze běhat po kamenech) a pravděpodobně nejdražší model od Vibram FiveFingers. Ideální model pro běhání v terénu (trailová bota) a zároveň můj tip. Problém je, že ve velikosti 42 už ji pravděpodobně nedostanete, větší velikosti nohou bývají skladem i u nás v republice. Barevné provedení existuje v černé, hnědé a pro ženy ve fialové. Luxusní boty neboty, které jsem měl tu možnost vyzkoušet, bohužel neměli moji velikost. Úžasné, i když poněkud drahé. Klokaní kůže je velice jemná, až člověk nevěří, že má takovou odolnost.


KSO Trek - limitovaná edice

KSO Treksport – po úspěšných modelech KSO a KSO Trek přichází firma Vibram s modelem KSO Treksport, který je křížencem těchto modelů a hodí se jak do terénu, tak i na silnici.
KSO Treksport
Model Flow je vhodný pro použití za chladného počasí (při nízkých teplotách) a do deště, protože obsahuje kromě obvyklých materiálů neoprenový vršek. Je ve dvoubarevném provedení, zapíná se na zip a noha i nárt jsou zcela zakryty. Podešev je nízká s menšími vzory, použití je vhodné pro běhání za chladného počasí, horolezectví, vodáctví a rybaření. Vrstva neoprenu je na botě znát, měl jsem tu možnost si tento model odzkoušet, na běhání za chladného počasí mě ale trošku zklamala nízká podrážka. V zimě a na podzim je všude různě kamínků, štěrku, ledu, sněhu, a tak minimalistický pohled na podrážku, který zde výrobce použil, podle mě nemá úplně smysl. Noha bude “mrznout” odzdola, odshora Vás ochrání neopren. Údajně má přijít nový neoprenový model, kde bude silná 4 mm podrážka, a to bude to pravé pro mé běhání ve sněhu a vřele to budu doporučovat.
Flow
Model MOC – tento model byl navržen pro navození pohodlného bosého pocitu ve zvýšené míře než u modelu Classic, a to díky kůži z klokana a velmi jemné protikluzné podrážce bot. Jde spíše o pantofle. Klokaní kůže zajišťuje velmi příjemný pocit nohy v botě, je pružná a velmi odolná. Stejný materiál se používá u limitované edice KSO Trek. Boty jsou určeny do vnitřních prostor (do tělocvičny na sporty, jako je jóga, kondiční tréninky apod., anebo jen na chození po bytě), nejsou vhodné ven, do terénu a na další outdoorové activity (běh, pěší turistika, vodní sporty). Podrážka se skládá ze sedmi částí, materiál podešve je z gumy s použitím patentu pod firemním označením TC-1. Nárt nohy je volný, není zde suchý zip, boty jsou “vykrojené”. Model je určen pouze pro muže a existuje ve dvoubarevném provedené (modrá a černá barva)
MOC
Modely Performa, Performa Jane – totožné modely, jako je MOC, ale je určen pouze pro ženy ve třech barvách (černá, fialová, červená). Verze Performa Jane obsahuje navíc jednoduchý uzavírací systém ještě pro větší uchycení a aretaci nohy.
Performa
Performa Jane
Model SPEED je spíše módní záležitostí, protože uzavírací systém je v podobě tkaniček, jak je známe u obvyklých bot. Tkaničky a pětiprsté boty, to je prostě něco, zvlášť pro teenagery! J Bota vypadá velmi pěkně a nezvykle. Boty jsou primárně určeny pro rychlý běh, chůzi, fitness a cestování. Vnitřek boty využívá technologii Dri-Lex. Jedná se o 3 mm silnou vrstvu polyuretanové vložky. Vnější vrstva podešve je rovněž silná 3 mm – systém EVA. Existují ve třech barvách – bilé, černé a červené.
Speed
Model Bikila je ideálním produktem pro koupi boty neboty na běhání, fitness a zároveň mým tipem pro výběr boty na běhání. Jde o botu určenou přímo pro běhání, a také to během několika minut nošení poznáte. Obsahuje technologie Dri-Lex s 3 mm polyuretanovou vložkou a 4 mm podešví. Horní vrstva je z polyamidu s ochrannými a reflexními prvky. Jde především o ochranu přední části boty, vzorek podešvi je drsný a vhodný do terénu z gumy s firemním označením TC-1. Zapínání je opět přes suchý zip, nárt je zcela zakryt. Nabízí se v sedmi barvách – dámské i pánské modely.
Bikila

NOVÁ KOLEKCE 2011 – v nové kolekci (kombinace předchozích typů) jsou:

a)      KomodoSport – bezešví model se suchým zipem, použití jako Bikila, vhodný pro běhání ve dvou barvách.
b)      Bikila LS – tkaničkové bikily – vhodné obzvlášť pro ty, co mají silný nárt a klasické bikily je tlačily. Provedení je ve dvou barvách.
c)      KidsLine – první Vibram Fivefingers KSO pro děti, čtyři výrazné barvy.
d)     Jaya a Jaya LR – velmi pohodlná dámská verze FiveFingers pro různorodé použití, různé barvy.
KomodoSport
Bikila LS
Kids Line - KSO

Jaya
Jaya LR
 První výběh ve Vibram FiveFingers Vás může nemile překvapit. Pokud nejste zvyklí běhat na boso, doporučuji si zkusit prvních pár stovek metrů v ponožkách pro jistotu na běhátku po dobu několika dnů až týdnů, anebo běžet rovnou ve Vibramech v terénu s velkým ALE. Určitě nemyslete na to, že s nimi vyběhnete jako s klasickými běžeckými botami. Není tu žádná ochrana, na kterou jste zvyklí u běžeckých bot a důraz klaďte na to, jak správně běžecky našlapujete. Na nohách budou zabírat šlachy a svaly, o kterých jste dosud ani nevěděli, proto je důležité být trpělivý a kilometrový náběh zvětšovat velmi pomalu a postupně. Vše s rozumem!

Musím se zmínit zároveň o jisté módní záležitosti, protože ani firma Vibram nečekala, jaký úspěch budou mít její pětiprsťáky. Řada dalších firem jako je Fila, Merrell, New Balance, Teva apod. přicházejí také s minimalistickými botami, takže si můžete vybírat dnes v rámci konkurence, ale první byla firma Vibram, která přišla s tímto nápadem.

Dámské velikosti bot Vibram Fivefingers / 36 – 42 UK
velikost
36
37
38
39
40
41
42
délka (mm)
225
230
235
240
245
250
255

Pánské velikosti bot Vibram Fivefingers / 40 – 47 UK
velikost
40
41
42
43
44
45
46
47
délka (mm)
255
260
265
275
280
285
295
300

Tabulka vhodnosti použití jednotlivých modelů Fivefingers

Light Trekking
Climbing / Bouldering
Running
Fitness
Yoga / Pilates
Water Sports
Flats Fishing
Travel
CLASSIC



*



*
SPRINT

*
*
*
*
*
*
*
MOC



*
*


*
PERFORMA



*
*


*
KSO
*
*
*
*

*
*
*
KSO TREK
*

***




*
FLOW
*
**
***


*
*

**        model doporučený do chladnějších teplot
***      model doporučený pro trail running a light trekking
Zdroj: Rejoice Praha (http://www.rejoice-e-shop.cz/fivefingers.html)


Použité odkazy, z kterých jsem čerpal informace, a kde najdete plno dalších informací:

1.                  http://www.vibramfivefingers.it/eng/footwear.aspx
2.                  http://birthdayshoes.com/
3.                  http://www.vibramfivefingers.com
4.                  http://www.vibramfivefingers.it
5.                  http://www.rejoice-kt.cz
7.                  http://www.svetoutdooru.cz/clanek/?108063-vibram-fivefingers-%96-temer-bos

Videa:

1.                  http://www.vibramfivefingers.it/eng/videos.aspx
2.                  http://www.youtube.com/watch?v=eM3L02zR84M

úterý 15. února 2011

Valentýnské setkání běžců ze subjektivního pohledu jednoho z účastníků


Mé druhé setkání s běžci na pravidelné neformální akci, která se zabývá nejen problematikou toho, co nás všechny spojuje, a to je radost a láska k aktivnímu stylu života a především k běhu, bylo velmi zajímavé a podnětné díky účasti mnoha lidí. Setkávali se zde známé tváře a přátelé a zároveň úplně noví lidé, které všichni viděli poprvé. Vzhledem k tomu, že řada z nás má nějaký vlastní blog, kde píše o běhání, dovolil jsem si opublikovat a ofotografovat (se svolením všech přítomných) toto významné setkání, které se pořádá čtvrtletně. Snad se s0cketka nebude zlobit.

Schůzka byla naplánována na valentýnský den 14. února 2011, tj. americký svátek dne všech zamilovaných, v 18:00 v pizzerii Corleone na Andělu v Praze. Akci pořádala s0cketka a účast přislíbila skupina sedmnácti lidí. Vzhledem k tomu, že jsem se účastnil podruhé, netuším, zda je to obvyklé či neobvyklé číslo, nicméně z minulého setkání, kdy nás bylo kolem deseti, to byl poměrně velký skok nahoru a díky tomu přišla také řada zajímavých lidí.

Pizzeria Corleone
s0cketka - pořadatelka setkání
Zpočátku jsem vlastně ani nemohl přijít, protože když jsem si přečetl příspěvek na s0cketčině blogu, termín mi šel do kolize s pracovní činností, ale náhoda tomu chtěla, že se práce přesunula o týden později a já mohl nahlásit svou účast. Byl jsem rád. Z minulého setkání jsem si pohovořil velmi dobře s Evženem a jeho známou vránou Sárou a doufal jsem, že opět dorazí.

Evžen
V minulém setkání jsem byl u stolu jako první. Tentokrát jsem se rozhodl vyrazit rovněž o něco dříve a prohlédnout si před tím obchodní centrum Nový Smíchov. Zaujalo mě především knihkupectví a obchody s oblečením, ale čas se brzy nachýlil a já na šestou hodinu přišel do pizzerie Corleone.

U vchodu se mě ujala hned obsluha a zeptala se, s čím mi může pomoci. Bylo to velmi jednoduché, protože jsem tu nebyl poprvé. Stůl byl dopředu zamluven s0cketkou na její jméno, a tak jsem po rychlé rozmluvě s číšníkem a po paměti sešel do nekuřácké místnosti po schodech dolů dozadu. Pravděpodobně to býval kdysi sklep.

Napravo jsme seděli
U dlouhého připraveného stolu seděli už tři známé tváře a po úvodních obvyklých pozdravech jsem zaujal místo naproti Evženovi. Jeho vrána Sára byla, jak řekl, důležitá i pro nově příchozí běžce, aby věděli, že jsou u správného stolu.

Vrána Sára v celé své kráse
Minule jsem popíjel minerální vodu, při úterní valentýnské schůzce jsem se rozhodl pro pivo, které mi zase po dlouhé době hodně chutnalo. Nezapomněl jsem ani na fotoaparát a rozhodl se se svolením všech přítomných a s možností uveřejnit vybrané fotografie na blogu o tomto setkání napsat.

Uvolněná atmosféra a výborné jídlo
Stůl se pomalu zaplňoval a přicházela řada pro mě nových lidí, pro některé již známé tváře. Všichni se rychle seznamovali a po čase i uvolnili a různě se mezi sebou bavili. Já jsem s Evženem a dalšími probíral například bolest v holeni, kterou momentálně mám, běh na lyžích a voskování, vznik vrány Sáry a  její úspěchy, krásy maratónu v České republice a v zahraničí a mnoho dalšího. Z ostatních rozhovorů jsem pochytil témata jako z Prahy do Vídně na kole, životospráva, oprava zobáku vrány Sáry, výlet do Kanady, běh 5 s hvězdičkou atd.

12HonzaDe a Machy
Pulec a 12HonzaDe opět nezklamali a obdarovali nás vitamínovou valentýnskou bombou v podobě cukrovinek. Moc mě to potěšilo. Pravděpodobně nikdy nezklamou. Takhle opravdu nezhubnu…, ale no nic, obdaroval jsem kolegyni v práci, ta měla větší radost než já.

Pulec, Petr a vrána Sára s prázdnou skleničkou
Fotografování na sebe nenechalo dlouho čekat a myslím si, že jsem se docela vyřádil. Byl jsem už posilněn alkoholem, takže jsem se nenechal jen tak odbýt a vyfotil jsem postupně úplně všechny. Pouze jsem měl v tom chvatu vypnutou automatickou opravu červených očí, takže mám všechny fotografie s červenými očima, ale dnes to není zas tak velký problém opravit v příslušném softwaru.

Martina s Hankou mi skvěle zapózovali
A kdo vlastně přišel? Nevím, zda si budu pamatovat všechny, ale byli to například tito lidé (nezlobte se, že všechny neuvedu, seznam na žádost dodatečně doplním):

·         Evžen a jeho vrána Sára,
·         Hana,
·         Honza (http://12honzade.blogspot.com),
·         Jarmila,
·         Pulec (http://behajicipulec.blogspot.com/),
·         Martina (http://ultra-mapo.webnode.cz/)
·         Miloš (http://www.bezeckaskola.cz),
·         Petr (http://www.runningfreeonline.com/profile/username/1bubobubo),
·         Richard s manželkou (http://machy.bloguje.cz),
·         s0cketka (http://s0cket.blogspot.com) a další a další.

Řada lidí rovněž nepřišla a omluvili se. Myslím si, že akce se velmi povedla a udělali určitě velkou chybu, že nepřišli, pokud tedy mohli. Příští sraz by se měl konat poměrně brzo, a to v dubnu tohoto roku. Nevím jak vy, ale já, pokud budu moci, určitě přijdu.

Fotografie:
Evžen a Petr pózují

Idylka jak vyšitá, Machy s manželkou

To nám ale chutná, to se nám to pije

To bylo přemlouvání, ale vyšlo to krásně

Tohle je bezva trojka

Trio od vedle

"Dámská jízda"

Za běhu na odchodu

Společná fotografie